söndag 18 september 2011

Nam Tok med glasnudelsallad

Glasnudelsallad med ryggbiff
Den här asiatiska salladen är superfräsch och fantastiskt god. Vet inte riktigt var jag hittade klippet och namnet betyder enligt Wikipedia, a spicy soup stock enriched with raw cow blood or pig's blood, often used in Thailand to enrich regular noodle dishes. Hmm.. blodet fanns inte med i det här receptet!

Passa på när ryggfilén är billig vilket den ofta är om man köper hel bit. Använder man glutenfri soja så lär rätten bli glutenfri. Har man bråttom kan man köpa färdigskivad rostbiff som man piffar upp med lite marinad.

Nam Tok med glasnudelsallad
4 pers

ca 400 gram ryggbiff i bit

Marinad:
2 dl soja
1/2 dl risvinäger
1/2 dl sesamolja
1 msk rostade sesamfrön
1 msk finhackad ingefära
2 msk råsocker

Glasnudelsallad:
1 paket kokta och avkylda glasnudlar
1 grovriven morot
1/2 skalad grovriven grön papaya
1 dm gurka skuren i halvmånar
8 halverade cocktailtomter
1 finhackad vitlöksklyfta
1 msk finhackad ingefära
1/2 - 1 finhackad röd chili
2 stjälkar skivad vårlök

Thaidressing:
1/2 dl fisksås
1/2 dl råsocker
1/2 dl risvinäger
1 pressad lime

Gör så här:
  1. Bryn köttet runt om och ställ in i 170 graders ugn tills innertemperaturen är 57 grader.
  2. Blanda samman marinaden, lägg i köttet och låt dra i kylskåp över natten. Skiva den tunt (och lägg skivorna i marinaden en stund också om man vill ha mycket smak av marinaden i köttet).
  3. Blanda alla ingredienser till salladen och häll över dressingen.
  4. Servera med biffen i tunna skivor och en skål med krossade jordnötter. Dekorera med koriander.

Friska och fräscha asiatiska smaker gifter sig i den här rätten



2 kommentarer:

  1. herre min hatt! vilken god blogg du har! tur att jag har mat i ugnen, annars vet jag inte vad jag hade tagit mig till! jag kommer absolut titta in hit titt som tätt :) keep up the good work.

    SvaraRadera